Thursday, April 04, 2013

"şcoala altfel" şi "the human body".


ăsta e un post din categoria "tre' să-l dau, chiar dacă ştiu că s-ar putea să vorbesc la pereţi".

ieri am fost invitat să vorbesc unei clase de-a x-a în cadrul programului "şcoala altfel". a fost pentru prima dată în ultimii 10 ani când am intrat într-o sală de clasă de liceu, am fost oleacă emoţionat, aşa că am vorbit non-stop 4 ore, cu o singură pauză de 10 minute. toată clasa a fost acolo şi a participat de la început până la sfârşit - şi, credeţi-mă, nu-s nici pe departe nişte elevi-model.

am vorbit cu ei despre multe chestii. i-am întrebat şi mi-au răspuns. de şcoală, de viaţă, de acasă, de oameni, de tot felul de alte lucruri. şi-am ajuns la o concluzie, poate pripită, dar nu lipsită de argumente: ţara se duce dracului pentru că factorii de decizie nu au nici cel mai mic interes să se ducă-n altă parte. dezinformarea şi promovarea mediocrităţii (în cel mai bun caz) şi prostiei în canalele media. scăderea drastică a standardelor din învăţământ. manuale făcute pe contracte de pile, cu greşeli în ele, dar fără informaţiile necesare. profesori plătiţi foarte prost pentru a fi descurajaţi să facă treabă bună. şi aşa mai departe (sunt multe). toate astea sunt făcute premeditat. e chestie de ţară, e chestie de zonă, e un mecanism prea mare şi nu-mi dau eu seama de el, oi fi conspiraţionist.. nu ştiu. poate n-am înţeles cum trebuie.

dar.

după tot tapajul cu "the human body", după toată prosteala din presă, după toate părerile în necunoştinţă de cauză aruncate veros pe internet, după toate asociaţiile creştine şi înalţii prelaţi care - să fim sinceri - habar n-au pe ce lume trăiesc, vine ministerul educaţiei cu o poziţie oficială de la care te buşeşte râsul în timp ce-ţi faci bagajele spre o lume mai bună.

aşadar, ce-am înţeles eu din mentalitatea românilor când vine vorba de cei care au să le plătească lor pensiile:
  • până acum, nu există nici un psiholog sau un medic psihiatru pediatru, nici măcar unul, specialist sau nu în psihologia copilului, care să fi semnalat vreun posibil impact negativ al expoziţiei "the human body" asupra copiilor şi adolescenţilor.
  • toate - fără excepţie - panicile la nivel social şi opiniile potrivnice împotriva expoziţiei, fie că vin din partea bisericii, din partea părinţilor, din partea ministerului, sunt exprimate de persoane fără pregătire de specialitate în biologie, anatomie, medicină sau psihologie. şi, ce este cel mai amuzant, nici una dintre aceste persoane nu a vizitat expoziţia.
  • mai mult, nimeni din cadrul ministerului învăţământului nu a fost interesat de opiniile unor oameni care au vizitat, totuşi, expoziţia.
  • prin comunicatul său şi recomandarea sa "ca părinte" către inspectorate, domnul remus pricopie, ministrul educaţiei, îşi depăşeşte atribuţiile şi arată că nu-şi înţelege fişa postului. pentru că un asemenea demers este împotriva educaţiei. fără nici un fel de îndulcire sau înflorire, ministrul educaţiei a acţionat pur şi simplu împotriva educaţiei.
  • muzeul "grigore antipa" numai n-a plătit profesorii şi inspectorii să vină să vadă expoziţia, să se lămurească. oricum, sunt extrem de diplomaţi în exprimare, dar nici nu te-ai fi putut aştepta la altceva.
  • oricum sistemul de învăţământ e defect, dar asta e deja prostie pură: "începând cu clasa a IX-a, biologia nu mai figurează ca disciplină în învățământul românesc, deși, în mod paradoxal, examenul de Bacalaureat se poate da și la biologie/anatomie umană;", "admiterea la facultăți precum Biologia, Medicina Umană, Farmacia, Stomatologia, Biochimia se face pe baza susținerii examenului la disciplina anatomie umană".
  • când fostul ministru, doamna ecaterina "abramburica" andronescu, se constituie în vocea raţiunii pentru educaţie, deja te gândeşti că şcoala n-a luat-o pe un drum greşit, ci e pur şi simplu pe arătură.

de nişte ani încoace, cam de când a intrat în uniunea europeană, românia începe să găzduiască o droaie de lucruri interesante, cu predilecţie în bucureşti. multe concerte, multe evenimente culturale, multe spectacole de tot felul, multe expoziţii. spre exemplu, acum zece, cincisprezece ani nici nu se punea problema să vină eddie izzard în românia. sau o expoziţie similară cu "the human body". ei bine, acum vin. şi ce fac ăştia care ar trebui să le promoveze şi să le susţină? le dau în cap. că, la dracu', românia are o imagine atât de bună pe plan extern, încât chiar e nevoie s-o zdrelim oleacă. icr-ul e strălucitor, rezultatele şcolare sunt formidabile, iar românii din străinătate sunt toţi nişte oameni excepţionali.

există o respingere de neînţeles pentru mine cu privire la ocazii de a vedea şi a face lucruri deosebit de interesante, cu care nu prea te întâlneşti de multe ori în viaţă. câteodată ai altceva de făcut, de acord, dar nu tot timpul. înţeleg respingerea habotnicilor şi spălaţilor pe creier: atâta pot. înţeleg şi respingerea oamenilor cu convingeri extremist-conservatoare - la fel, atâta pot. dar n-am să-nţeleg în ruptul capului de ce nişte oameni care ar trebui să susţină entuziast şi să încurajeze astfel de ocazii, dacă nu chiar să le creeze, sunt puşi de-a-ncurmezişulea.

este de neînţeles de ce ministrul educaţiei, domnul remus pricopie, care are în spate un astfel de cv, reacţionează ca un popă de provincie care le spune enoriaşilor să nu se ducă la şcoală, că cine ştie ce învaţă de-acolo. e ca şi cum ministrul sănătăţii, "ca biciclist", s-ar apuca să trimită şefilor de spitale o recomandare de a nu mai primi la urgenţe pacienţi cu fracturi deschise. e ca şi cum ministrul justiţiei, "ca economist", le-ar comunica tuturor judecătorilor să nu carecumva să accepte în tribunal cazuri în care e vorba de delapidare. e ca şi cum ministrul transporturilor, "ca şofer", le-ar recomanda regiilor de transport să nu folosească autostrăzile. şi, în fine, e ca şi cum ministrul culturii, "ca cititor", le-ar recomanda scriitorilor să-şi reducă operele la maximum 120 de pagini de fiecare. e absurd.

am mai înţeles un lucru. nu acum, mai demult. în afară de foarte puţine excepţii notabile, oamenii nu-şi schimbă mentalitatea. o societate avansează prin generaţii care se formează şi gândesc direct altfel, nu prin oameni care îşi schimbă modul de gândire. and preaching to the choir doesn't really change much. în principiu, ai patru variante de a o scoate la capăt cu un ignorant înrăit, iar dezbaterea cu argumente nu e una dintre ele: ori îi iei puterea de decizie, ori aştepţi să i-o ia altcineva, ori îl omori cu mâna ta, ori îl aştepţi să moară. depinde cât de mult te frige, cât de răbdător eşti sau cât de nepăsător eşti.

despre programul "şcoala altfel", îi mulţumesc foarte mult doamnei diriginte (nu am să-i menţionez numele) pentru invitaţie, şi mă mai duc şi mâine. sper că sunt de vreun folos. poate stabilim chiar ceva periodic.

până atunci, în schimb, m-am gândit că n-ar fi rău să mă duc să vizitez expoziţia "the human body", ba chiar tot muzeul antipa, că tot n-am ajuns acolo de când s-a renovat. şi cred că vreau să mă duc cu mai mulţi oameni. şi cred c-ar fi foarte mişto să vină elevi de generală şi liceeni. şi cred c-ar fi bine să fie în vacanţa de vară. spre exemplu, 25, 26, 27 iunie. nişte zile numai bune de ieşit din casă, imediat după ce intră şcolile-n vacanţă. şi, să vedeţi, e şi gratis. pentru că elevii de până la 18 ani au intrare gratuită în vacanţe. şi pentru cei peste 18 ani vreau o sponsorizare. iar pentru intrarea la "the human body" vreau sponsorizare oricum. ştiu elevi care ar fi fericiţi de lucrul ăsta. şi, pe cuvânt, n-o fac pentru liceeni, o fac pentru mine. pur şi simplu îmi place la muzeu când media de vârstă a vizitatorilor e cam cât am eu în capul meu - link-ul ăsta e spre event-ul de pe facebook, pentru cei care nu pricep chiar din prima, din tot felul de motive.